Stationshistorie:
Skrotpladsen
Museum for Zone-Redningskorpset
www.zone-redningskorpset.dk
info@zone-redningskorpset.dk
Afsnit fra Zone-Redningskorpset i Danmark
Mekanisk, fotografisk eller anden gengivelse af materialet er ikke tilladt
Zone-Redningskorpset i Danmark side 216 - 217
TRYK PÅ AMBULANCEN FOR GENEREL INFORMATION OM STATIONSSIDERNE

Skrotpladsen

Frode Olsen tog omkring 1941 dette billede af stationen i Eskildstrup fra udkikstårnet. I baggrunden ses udrangerede køretøjer fra 1920'erne og begyndelsen af 1930'erne.

Sejr Jørgensens tidligere tømmerplads i H.P.Jensensgade omdannet til ZR skrotplads. Foto ca. 1960.

Kranvogn på skrotpladsen.

Ambulancer på skrotpladsen - med udrykningsflaget monteret.

(I bogen findes dette billede i kapitlet "ZR i farver")
Adresse/artÅrstalTelefonØkonomisk ansvarlig
Østergade 36 - Eskildstrup
Ophugningsplads for udrangerede vogne
Ca. 1935 - 19.1.1943:
Reinholdt Hansen
22ZR med tilknyttede selskaber.
Fra 15. juli 1944: ZR
20.1.1943 - 1957:
Marnefrid Suhr
H.P. Jensensgade 17 - Nykøbing F.
Ophugningsplads for udrangerede vogne
Ejendom ejet af ZR tinglyst 23.10.1957
1957 - 31.12.1962:
Willy Henriksen
Ingen telefon
Teksten er navnlig fra en artikel i ZONE-NYT april 1998:

Vognenes sidste station
I ZR har man meget tidligt haft tradition for at opmagasinere udrangerede vogne for at kunne gøre brug af reservedeIene enten til opbygning af nye vogne eller til den eksisterende vognpark. Opmagasineringen foregik i et hjørne af Reinholdt Hansens store have i Eskildstrup, hvor også stationen var placeret. På et foto, Frode Olsen har taget fra udkikstårnet, mens han i 1941 var udstationeret i Eskildstrup, kan man se nogle af de udrangerede vogne, bl.a. en Renault ambulance fra midten af 1920'erne. I forvejen foregik der på værkstedet, der ses til højre på Frode Olsens foto, et omfattende arbejde med både at opbygge nye brand- og redningsvogne og at vedligeholde den eksisterende vognpark. ZR havde i sine første år tradition for at bygge navnlig sprøjter på brugte luksus personvognschassiser, og meget af dette arbejde foregik på værkstedet. Opmagasineringen af udrangerede vogne var således en naturlig forlængelse af det arbejde, der foregik på værkstedet. Aage Christensen har oplyst, at Willy Henriksen (jf. senere) i en samtale med ham omkring 1993 har oplyst, at Reinholdt Hansens have blev ryddet for køretøjer efter besættelsen. En lokal cykelsmed skar dem i stykker, og skrothandler Børge Wismer i Nykøbing F. hentede dem. Disse vogne var ikke alene udrangerede ZR-vogne, men også et stort antal luksus personvogne, Reinholdt Hansen havde købt billigt under krigen til ZR-formål, men som aldrig var blevet til Zone-biler. Flere forhold tyder imidlertid på, at ZR fortsatte med at opmagasinere biler i Louise Reinholdt Hansens have, efter at stationen var nedlagt i 1946. Frode Olsens foto er udstillet i museet, og en dag var der en museumsgæst der fortalte, at han havde leget i disse gamle vogne som dreng, når han besøgte Louise Reinholdt Hansen. Eftersom ZR flyttede fra ejendommen i 1946, og ud fra gæstens unge alder at dømme, betvivlede rundviseren på museet gæstens forklaring. Gæsten forklarede, at hans besøg hos Louise Reinholdt Hansen havde fundet sted i slutningen af 1950'erne, hvilket indikerer, at ZR har haft vogne i haven længe efter at stationen var flyttet, formentlig helt frem til 1959, hvor Louise Reinholdt Hansen afgik ved døden. Det understøttes også af, at der gik til december 1957, før man fik en anden løsning. På det tidspunkt fik ZR tinglyst skøde på en 2498 m2 stor grund beliggende H.P.Jensensgade 17, Nykøbing F., hvor Nykøbing F. Savværk tidligere havde haft til huse. Grunden var omkranset af Høstsgade og Tingsted Å. Nykøbing F. Savværk havde opført en stor hal langs med H.P. Jensensgade. På grunden blev der indrettet oplagsplads for reservekøretøjer og udrangerede ZR-biler. Som det fremgår af beretningen nedenfor, er der ikke noget tilbage af pladsen i dag. Dog - fundamentet fra plankeværket er stadig at se langs med grunden i Høstsgade.

Beretning fra Willy Henriksen
Arne Vagn Jensen har besøgt Willy Henriksen, tidligere overassistent i Nykøbing F, og talt med ham om pladsen: Zonen havde tidligere haft gamle biler stående i Eskildstrup. De fik demonteret alt brugeligt og skrothandler Børge Wismer var fast aftager af f.eks. store motorer, generatorer og tvillingehjul, hvorefter pladsen var ryddet. Nu kom de mange førkrigsbiler fra hele landet, så der var behov for en større plads. De bedste af bilerne, ambulancer, kranvogne, sprøjter og katastrofevogne, fik plads inde i hallen hvor der kunne stå ca 15-20 vogne. De var så til rådighed for stationsejere eller forpagtere, der kunne leje dem for kortere eller længere tid, ofte mens et af deres egne køretøjer var under reparation. Ude på pladsen stillede man udrangerede vogne hulter til bulter. Fra billeder kan man se nogle stå med udrykningsflag på. Pladsen lå ca 300 meter fra stationen på Vestensborg Allé, og det var Willy Henriksen, der havde ansvaret for pladsen. Stationens to mekanikere, Hans Jensen, kendt som 1-2-3 smeden fra Eskildstrup, (fordi han havde telefon 123) og Carl Christensen, demonterede reservedele fra de gamle køretøjer efterhånden som der var behov for det. Zonens vognpark var rigt repræsenteret af forskellige vognmærker og årgange, derfor var det et godt sted at kontakte, når der skulle skiftes reservedele, og således blev pladsen i Nykøbing Falster leverandør til hele landet. Det var også et sted man kunne komme for at få udskiftet en kran. Det var et arbejde de to mekanikere efterhånden var specialister i. For at skaffe plads blev gamle køretøjer med passende mellemrum sat til udbud for byens og omegnens ophuggere. Der var dog ikke den store interesse for køretøjerne, da der ikke var betalt omsætningsafgift af dem. Pladsen havde en stor tiltrækningskraft på kvarterets drenge. De kunne let komme over det spinkle rækværk, og så var de i et paradis af ambulancer og kranvogne, som de kunne lege i. Desværre blev de fristet til at fjerne forskellige mærker, udrykningsflag, lygter, udrykningshorn og anden souvenir fra køretøjerne. En enkelt gang fik en dreng sig en forskrækkelse, da han fik startet en kranvogn og den begyndte at køre. Køreturen stoppede brat da han væltede en lysmast og lagde hele kvarteret i mørke. Også voksne gik på rov på pladsen, de fjernede dynamoer, strømfordelere, radioer. Der var ikke så sært, at det var svært at sælge de gamle vogne, når de var totalt ribbet for alt af værdi. Tyverierne stoppede da nogle tilrejsende montører havde fået lov til at campere på pladsen. Efter et regnvejr fik de vand ind i teltene og de søgte ly i hver sin ambulance. Her fik de deres små hjem på fire hjul i den tid de var der, og der var i den tid ingen tyverier. Efter sammenlægningen med Falck i 1963 gik der ikke lang tid før pladsen blev ryddet og afviklet. Grunden tilhører nu kommunen og der er opført et stort lægehus med parkeringsplads ud til H.P.Jensensgade, mens resten af grunden er en brakmark.

Beretning fra Jørgen Nielsen
Jørgen Nielsen, Maribo, har taget flere billeder fra pladsen. I et brev til museet skriver han bl.a. Et sjovt kuriosum var, at man fra ZR-stationens bagside faktisk i motorjolle kunne sejle ligeså hurtigt til oplagspladsen, som man kunne køre dertil i bil, blot var det en forudsætning for sejladsen, at slusen mellem margarinefabrikkens grund og slotsbroen nr. 3 stod åben. Zonens oplagsplads kan faktisk sammenlignes med en stor Zone-station, hvad angår antal af biler, som var mere eller mindre konstant. Men som jeg erindrer, den spændende plads, hvor der altid stod mindst 5-6 ambulancer og et tilsvarende antal kranvogne, foruden enkelte automobilsprøjter, katastrofevogne etc. og mange påhængssprøjter. Samt et for mig uoverskueligt antal løsdele af alle mulige og umulige materiel-arter til rednings,- brandsluknings,- og entreprenørbrug. Når pladsen blev for fyldt, solgtes bilerne, som regel flere ad gangen, efter at ZR-folk havde fjernet alt stadig brugbart grej, og bilerne gik til ophugning på Kraghave Møllevej.

Fra en materielliste....
Om de vogne, der blev opbevaret til brug for afløsning m.v. fremgår af en materielopgørelse af 17. oktober 1958 bl.a. følgende vogne:
Diverse vogne, der benyttes til afløsning rundt om i landet: Ford V8 amb. 1941 - Ford V8 amb. 1940 - Ford V8 amb. 1946 (varevogn) - Chevrolet amb. 1947 - Ford V8 kranv. 1938 - Folkevogn personvogn 1955.

Fra avisen......
Omkring 1960 var i en lokal avis en større artikel om pladsen. Her kunne man bl.a. læse: Hvem vil købe en ambulance. Det er slet ikke nemt for Zonen at komme af med alle sine bilvrag. Almindeligvis naar en mand skal købe en ny bil, lader han automobilforhandleren tage den gamle i bytte, men det kan man ikke gøre, med en kranvogn eller en ambulance. Der er ingen, der er interesseret i disse køretøjer........
Når man tænker på, hvorledes vi på museet har kæmpet for at skaffe de få køretøjer, vi har i dag, er det sørgelig læsning, at ingen ville købe en gammel ZR-ambulance. Ubegribeligt er det, at man i 1963 kunne rydde pladsen og ophugge alle disse gamle biler. Dansk Veteranbil Klub var stiftet. Så tæt på Nykøbing F. som på Aalholm Slot var et automobilmuseum åbnet, så der var forståelse for gamle biler, men altså ikke til, at man tænkte på at gemme bare et par stykker af de mest spændende ZR-vogne. 10 år senere - i 1973 - erkendte Falck, at ZR's idé ikke var så tosset endda, idet man etablerede en skrotplads i Greve, netop med det formål at have adgang til billige reservedele. Pladsen er omtalt i "HJÆLP" nr. 4/1974. Pladsen er senere overflyttet til Esbjerg.

Efter sammenlægningen:
Se ovenfor.

Effekter på museet fra pladsen:
Museets pumpe fra Haderslev model Koebe ca. 1925 påhængspumpe, vogn 358, er formentlig reddet, fordi den efter udrangering i Haderslev kom til pladsen og blev solgt til en landmand på Falster.

Siden er oprettet med støtte fra:
Kulturnet Vestsjælland under Vestsjællands amt (www.kulturnetvestsj.dk)
Semaphor (www.semaphor.dk)

MUSEET PÅTAGER SIG INTET ANSVAR FOR OPLYSNINGERNE HER PÅ SIDEN ELLER FOR BILLEDMATERIALET
MATERIALE PÅ SIDEN MÅ KUN MANGFOLDIGGØRES EFTER AFTALE MED MUSEET

MATERIALET HER PÅ SIDEN KAN KRÆVE FORHÅNDSKENDSKAB TIL ZR's HISTORIE.
SE ZR HISTORIE

YDERLIGERE OPLYSNINGER MODTAGES MEGET GERNE



Tilbage